Saturday, November 30, 2013

Perkembangan Cabaran Tiada Nasi Selepas 7 mlm

Alhamdulillah sudah 14 hari saya mengikuti #CabaranTiadaNasiSelepas7mlm.

Berikut catatan saya di FB:

Tentang ‪#‎CabaranTiadaNasiSelepas7mlm‬ saya,
ia bukanlah bermakna saya tidak makan nasi,
malah waktu siang saya makan agak banyak
walaupun sudah lama tidak menyusukan bayi,
terikut rutin masa menyusu dahulu (alasan..hahaha).
Saya cuma hendak amalkan makan malam lebih awal,
kerana makan berat sepatutnya 3-4 jam sebelum tidur,
jika tidur jam 9.30 malam atau 10.00 malam,
jadi perlu makan malam pada jam ______?
Betul! Pandai! he..he...

Awalnya waktu tidur!
Mengikut nasihat senior, waktu tidur seeloknya jam 10 malam dan bangun jam 4 pagi (dengan tidur yang berkualiti)
Apa-apa yang kita dapat, kita sendirilah yang sesuaikan dengan gaya hidup kita,
ikut dengan ilmu

Masa untuk menanam tabiat baik yang baru: #CabaranTiadaNasiSelepas7mlm
22 hari
30 hari
40 hari
44 hari
66 hari bagi orang kurang disiplin.

#CabaranTiadaNasiSelepas7mlm

Saya tidak mengalami masalah berat badan,
masalah darah rendah juga sudah tiada, Alhamdulillah
setelah lebih kurang 3 tahun mengamalkan #AltamisHabbatusSauda_AHS
tapi ada lebihan lemak.

Mengikut Dr, lebihan lemak di perut membuka risiko menghidap penyakit 3 serangkai, na'uzubillah.

Dan badan ada beri tanda 'kurang sihat'.

Dr cek umur ... dah 37?
"Jaga kesihatan ya"...pesan beliau.

Saya sayang diri saya,
jadi saya perlu jaga diri saya agar dapat jaga insan-insan tersayang.

Let's do it, step by step ;)

-------------------------
Saya kurangkan pengambilan karbo, lebihkan pengambilan protein, sayuran, buah-buahan dan kurangkan minyak, garam dan lemak.

Tidak skip meal, makan 3 kali sehari, breakfast, lunch dan dinner. Kalau lapar antara gap meal saya makan biskut oat atau buah.

Dulu saya jarang breakfast, tapi sekarang saya akan breakfast walaupun dengan 2 keping biskut oat.

Untuk 3 bulan pertama saya hanya makan tengahari dengan segenggam nasi pada hari Sabtu dan Ahad sahaja. Saya pastikan dinner sebelum pukul 8 pm, cukup sekadar milo dicampur oat atau roti.

Saya adakan “cheating day” sehari seminggu dan akan makan makanan kesukaan tapi dalam kuantiti yang sedikit.

Saya tingkatkan pengambilan air kosong kepada 2 liter setiap hari dan tidak minum air berkarbonat dan manis.

Amalkan minum green tea.

Saya sentiasa cari info mengenai makanan yang dapat meningkatkan kadar metabolism badan.

Pengambilan kalori harian saya kawal dengan mencatat setiap makanan yang saya makan menggunakan apps ‘calories counter’ dalam smart phone. Cara ini menjadikan saya lebih disiplin dan berhati- hati dengan kuantiti kalori harian yang saya ambil.

Kisah dari http://kevinzahri.com/blog/success-stories/weight-loss-success-stories/norhijah-ibu-kepada-dua-anak-kurangkan-16kg/


Catatan harian saya:
HARI 14: 29/11/13 BERJAYA
HARI 13: 28/11/13 BERJAYA
HARI 12: 27/11/13 TIDAK BERJAYA - sangat lapar kerana tidak makan nasi tengahari
HARI 11: 26/11/13 BERJAYA
HARI 10: 25/11/13 TIDAK BERJAYA - ada semburan denggi dari jam 6 - 7 ptg.
HARI 9: 24/11/13 BERJAYA
HARI 8: 23/11/13 BERJAYA
HARI 7: 22/11/13 BERJAYA
HARI 6: 21/11/13 BERJAYA
HARI 5: 20/11/13 BERJAYA
HARI 4: 19/11/13 BERJAYA
HARI 3: 18/11/13 BERJAYA
HARI 2: 17/11/13 BERJAYA
HARI 1: 16/11/13 BERJAYA

Kepada yang nak turut serta bolehlah buat status begini setiap hari :D
-----------------------------
Kisahnya setelah anak mula sekolah, jam 7 malam baru sampai rumah,
nak masak, makan sudah tentulah selepas jam 7 malam.

Jam 9.30 atau 10.00 mlm pula sudah tidur.

Setelah bertahun, kesannya adalah perut yang buncit (ditambah tiada senaman dan jaga makan) serta adanya simptom 'acid reflux'.

Dr kata jika tidur sebelum cukup 3-4 jam selepas makan juga akan menyebabkan berlakunya masalah itu.

Selalu rasa penat tahap "nak mati dah ke aku ni???" (emos...hahaha)

Kesan terasa bila makan nasi dalam kadar segenggam tangan sendiri shj.,
atau makan sup sahaja,
atau makan malam sebelum jam 7
>>> badan lebih ringan rasanya.

Tapi pagi-pagi celik mata sudah rasa sangat lapar..he..he..

http://www.utusan.com.my/utusan/Keluarga/20121201/ke_03/Patuhi-waktu-makan
 
 
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...