Saturday, May 24, 2014

Bila tiba ...

Bila Tiba - Ungu

Saat tiba nafas di ujung hela
Mata tinggi tak sanggup bicara
Mulut terkunci tanpa suara

Bila tiba saat berganti dunia
Alam yang sangat jauh berbeda
Siapkah kita menjawab semua
Pertanyaan

Bila nafas akhir berhenti sudah
Jatung hatipun tak berdaya
Hanya menangis tanpa suara
Ooo

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati

Mati tak bisa untuk kau hindari
Tak mungkin bisa engkau lari
Ajalmu pasti menghampiri

Mati tinggal menunggu saat nanti
Kemana kita bisa lari
Kita pastikan mengalami
Mati
.
.
.

Sedar tak sedar sudah 2 bulan lebih blog ini sepi ...
Hilang umpama MH370 kah?...

Alhamdulillah masih diberi peluang untuk bangun sesudah mati (sementara). Saya masih aktif di FB dan Instagram :D kerana banyak posting di FB [https://www.facebook.com/NikZaleha] dan instagram [http://instagram.com/clothdnz#] dibuat dengan teramat santai iaitu sambil baring sahaja. Setiap yang berlaku ada sebabnya namun saya tidak mahu bercerita lanjut, tidak mahu ia dijadikan "alasan". Ruang itu sebenarnya menjadi muhasabah kembali - saya menulis untuk apa, siapa dan kerana apa? ... Didoakan saya terus bangun melangkah dan meneruskan impian di hati. Amin.

Pemergian ayahanda mertua (1)

Pagi 22 April yang lepas kami sekeluarga bergegas pulang ke kampung apabila dikhabarkan ayahanda mertua sakit tenat. Keesokannya Alhamdulillah dia sedar, kenal yang datang ziarah dan boleh makan dan minum sedikit. 

25 April, Jumaat, saya berada di rumah emak kerana menyiapkan slaid pembentangan untuk AGM ke-4 eWA Malaysia yang berlangsung 26 April 2014 di UKM. Sepatutnya saya perlu membentangkan Laporan Aktiviti dan Minit AGM yang lepas.

Cabaran dengan laptop yang "semput" dan tetikus yang "koma"
Beberapa hari juga saya dalam dilema kerana memikirkan tanggungjawab persatuan dan tanggungjawab keluarga. Ada juga rasa hendak balik seorang ke KL dengan kapal terbang dulu, kemudian balik semula ke Kelantan. Akhirnya saya mengikut kata hati, terus berada di kampung dan meminta bantuan sahabat persatuan untuk membentangkan laporan tersebut.

Pasar Kota Jembal setiap pagi Jumaat
Che' dan ayah ke kelas Bahasa Arab dan saya serta anak-anak sempat ke pasar pagi Jumaat Kota Jembal di depan rumah emak sahaja.

Keropok lekor Kelantan
Sempatlah merasa keropok yang 'gemuk-gemuk' berbanding keropok di KL. Suami ke rumah mertua dari awal pagi. Kampung kami sebelah menyebelah sahaja, jadi jika balik kampung, setiap hari akan berulang, pagi ke rumah mertua, malam balik tidur rumah che dan ayah.

Jam 3.48 ptg, suami whatsapp "Ayah tenat sekarang ni". Hati sudah berdebar, siapkan kerja persatuan secepat mungkin dan selepas Asar, saya dan anak-anak bergegas ke sana dengan che' dan ayah.

Apabila sampai, jiran, sanak-saudara sudah memenuhi rumah dan ipar duai, anak-anak buah sedang baca Ya Sin. Saya menyertai mereka. Che pesan baca surah Ar Ra'd. Biras juga mengajak sama-sama untuk baca surah Ar Ra'd, Al Kahfi, Ad Dukhan dan Ya Sin serentak. Fadhilatnya untuk kesembuhan dan kematian yang dipermudahkan Allah.

- bersambung ...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...