Thursday, December 11, 2014

Teknik hafaz Qu'ran cara mudah, seronok dan cepat

Teks : Zaleha Mustapha
Gambar : Carian Google & Koleksi Peribadi

 Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.


MUDAH . SERONOK . BERKESAN

Saya suka sangat dengan tagline di atas. Itulah tagline Teknik Hafazan Al Qur'an Neuro Nadi Al Baghdadi.

Alhamdulillah, semalam, diberi keinginan dan kesempatan untuk mempelajari teknik ini dalam demo ringkas yang diadakan di ofis. Sebenarnya hasrat menghafal Al Qur'an sudah lama tersemat di hati. Seingat saya selepas SPM, ada rasa hendak masuk kolej tahfiz sementelah semasa belajar di Ma'had Muhammadi (P), sudah banyak ayat dan surah dihafal. Tetapi bila hafal sebab periksa, mudahlah hilang ayat-ayat itu apabila tidak diamalkan ... Astaghfirullahal 'azim. Doa saya, sebelum jantung berhenti berdegup, kesemuanya dapat 'dikembalikan' ke dalam ingatan dan jiwa ini. Amin.


Sebelum mencuba teknik Neuro Nadi ini, ustaz uji sedikit, minta sebutkan ayat 5 surah Fatihah. Lambat hendak menjawabnya, kena baca dari awal dulu :) Puncanya, cara tradisional sebelum ini, kita hafal dengan otak kiri (mengikut susunan), jadi kena baca dari awal untuk tahu ayat tersebut. 

Untuk demo, Ustaz memberikan sehelai kertas mengandungi gambar maklumat tentang surah An Naba' (gambar nanti saya kongsikan kemudian, tertinggal di ofis :)). Tekniknya:
- dengar ustaz baca
- ikut ustaz baca
- ulang secara berpasangan
- ulang ramai-ramai
- baca ikut susunan nombor kemudian secara terbalik 
- selepas beberapa minit dan ingat secara teratur serta terbalik, ustaz mula uji hafalan tersebut

Sungguh, saya pun rasa tidak percaya dapat ingat semudah itu. Teknik ini amat melatih fokus dan menghafaz dengan gembira tanpa mengira latar belakang (pengajian agama) atau umur. Cuma yang penting tahu baca Qur'an dan bagi kanak-kanak, perlu pandai mengira nombor. Tajwid akan dibetulkan semasa proses hafazan.

Bagi mengekalkan hafazan, memang perlu ulang baca setiap masa. Contoh yang ustaz beri, asal jumpa kawan yang sama-sama menghafaz, terus tanya "cuba baca ayat 5, 3, surah xxx", kalau tengok sebarang nombor semasa memandu, boleh terus uji hafazan kita mengikut nombor tersebut.

Teknik ini melibatkan otak kanan semasa proses visualisasi kedudukan nombor ayat-ayat yang dihafaz. Teknik ini insyaAllah mampu mengaktifkan sel-sel otak dan bagi kanak-kanak, ia amat bagus untuk merangsang potensi genius.

Deria pendengaran dan penglihatan digunakan sepenuhnya : semasa ustaz baca perlu dengar dan tunjuk ayat yang sedang dibacakan. Ustaz akan baca 3 kali dan selepas itu, kita akan baca beberapa kali, kemudian dengar kawan baca, seterusnya kita baca dan kawan pula akan dengar. Teknik pengulangan dan pengujian ayat secara terbalik dan rawak ini sangat membantu untuk mengingat dengan cepat.
Alhamdulillah.

Uji ingatan saya sedikit :)
Surah An Naba':
Juzu' 30
Berita besar
40 ayat
Makkiyyah
Surah ke 78

 
Baca juga di sini:
Teknik Neuro Nadi Al Baghdadi


Sharing with ♥

 
Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi

 ------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA?
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>  Borang Konsultasi Susu Ibu

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya?
Klik di sini >>> ClothDNZ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...