Friday, May 20, 2016

Anak ada gangguan?

Teks : Zaleha Mustapha 
Gambar : Carian Google & Koleksi Peribadi 

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan, 
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad. 

Lama blog ini 'bersawang'
Baru semalam ber'terapi' menulis. Rindu nak menulis di blog.
Bulan Mac, bermula bulan ujian (kata suami) :) Hakikatnya setiap hari kita diuji kan. Senang ujian, susah pun ujian.

Doa untuk Qaiyum - catatan bonda untuk anakanda putera sepanjang melalui rahmat dan ujian ini.

Kini hampir 2 bulan anak soleh tidak ke sekolah. Episod bermula selepas program Skor A di MPOB.
KENAPA?
Soalan yang bertubi-tubi di benak ummi dan abah dan sesiapa sahaja bila diberitahu tidak ke sekolah.
Pada cikgu lebihlah lagi. Tahun ini tahun UPSR. Cikgu dah siap pelbagai strategi dan program demi 6A di Sekolah Berprestasi Tinggi ini.
Sungguh ia juga ujian untuk guru dan sekolah tersohor ini.

Hikmah ujian ini, sampailah kami ke Darul Syifa. Orang Bangi yang tak pernah sampai Darul Syifa'...he..he..Mencabar juga. Lama menunggu. Ada yang potong barisan. Ujian ...

Macam biasa no eye contact dengan orang yang tak dikenali. Ustaz tanya-tanya nama, kenapa tak nak ke sekolah, nangis. Ustaz doa sekejap je. Bawa balik air penawar untuk minum dan mandi.

Seminggu berlalu, anak soleh belum berubah. Kami panggil ustaz datang rumah pula. Asalnya beli sabun bidara. Dia boleh merawat sekali, jadi panggil datang rumah lah memandangkan anak soleh susah nak keluar rumah.

Ustaz ruqyah dan katanya ada saka. Jadi susah fokus. Jin manja pulak tu yang menumpang. Mudah menangis dan lemah semangat. Aduh ...

Seminggu kemudian, masih tak mahu ke sekolah. Kami bawa pula berubat dengan kakak yang merawat saya (ini pun ujian yang tak saya sangka, dalam proses redha, insyaAllah).

Mulanya dia senyum-senyum je masa diurut dahi dan kepala, tapi bila baring dan kakak tu tekan dada, nampak dia tak selesa dan tak nak buka mulut. Balik, mandikan dengan air penawar, garam dan air limau.

Entri ini, insyaAllah akan saya kemaskini semula dengan doa-doa merawat gangguan.

Entri akan datang, saya kongsikan pengalaman kami membuat temujanji dengan pakar kanak-kanak, pusat untuk anak-anak istimewa dan urusan dengan pihak sekolah.

Sharing with ♥

Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi
------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA? 
email zalehamustapha.lc@gmail.com 
Telegram 011-2300 8261 

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya? 
Klik di sini >>> http://clothdnz.blogspot.my
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...