Monday, December 16, 2013

Sebuah Beg Bantuan Banjir & Miskin Tegar

Teks: Zaleha Mustapha  

Foto: Koleksi peribadi


Alhamdulillah, hajat ini diperkenan dan dipermudahkan-Nya.  
Catatan perjalanan misi ini:
Pada 26 November 2013, saya kongsikan entri mengenai Misi Kembali Ke Sekolah 2014. 
Saya sudah lama mengenali Puan Elly secara maya, semasa mengikuti forum online Ummiku Sayang.

Dari semasa ke semasa, saya lawati blog beliau dan tertarik dengan kerja kemasyarakatan yang dilakukan. Semasa membuat persiapan persekolahan anak saya, terdetik di hati ingin turut serta dengan misi tersebut. Apabila saya baca kemaskini sumbangan di blog beliau, dinyatakan beg belum ada sumbangan, jadi saya rasa lebih baik saya fokuskan untuk beg sekolah sahaja.

Ia juga inspirasi dari ramai sahabat FB saya yang rancak membuat kutipan amal bagi mangsa banjir melalui syarikat, NGO yang mereka sertai, malah juga secara persendirian.

11 November,
saya pm FB beliau,
Alhamdulillah mendapat respon pada hari yang sama.



Kemudian saya survey harga beg di katalog dan mendapatkan pandangan rakan-rakan di FB group. Alhamdulillah ramai yang memberi maklumbalas tentang kualiti beg dan mencadangkan pembekal-pembekal.

Salah satunya adalah dari Seni Ceria Advertising




Setelah dibincangkan, sebelah malamnya sis Farrah terus datang bawa sample kerana sumbangan dan pembelian perlu dilakukan dengan kadar segera. Alhamdulillah dengan harganya, saya dan suami merasakan ia memuaskan dari segi kualiti kerana kami mengambil kira pengalaman membeli beg sekolah anak kami.

Saiz dan design beg juga dipilih agar sesuai untuk sekolah rendah dan menengah supaya memudahkan urusan pembahagian nanti.

12  November

Saya terus membuat poster dan melancarkan kutipan melalui blog dan FB ClothDNZ serta FB sendiri.

Kemaskini tentang sumbangan saya maklumkan di sini 

Setelah kutipan sumbangan ditutup, Alhamdulillah jumlah beg yang dapat dibeli adalah 80 buah tetapi Allah Maha Pemurah, rezeki anak-anak tersebut telah dijanjikan-Nya.

Puan Elly mendapat dana tambahan dan seterusnya ada sahabat FB yang masih ingin memberi sumbangan, maka jumlah beg yang dapat dibeli adalah 155 buah.

Syukur tak terhingga kerana dapat melepasi sasaran 100 buah beg.


Sharing with ♥
Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi

------------------------------------
Ingin bertanya tentang penyusuan susu ibu?
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>Borang Konsultasi Susu Ibu  
+Zaleha Mustapha

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...