Sunday, January 24, 2016

Persiapan sekolah 2016 - SK (2)

Teks : Zaleha Mustapha
Gambar : Carian Google & Koleksi Peribadi

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.

Lama entri ini berada dalam draf. Hari ini baru dapat publish. Edisi mengenang kembali perbelanjaan sekolah lah ni :D

Semasa balik kampung cuti Krismas, dapatlah membeli tudung sekolah Adnin di Pasar Kota Jembal, depan rumah mak je. Rugi pula hanya beli 2 helai. Kononnya nak cari di Zaleha Textile/Mydin yang lagi murah, tapi akhirnya pusing-pusing terus balik je sebab susah parking.


Anak tudung RM2x5=RM10
Tudung (2), RM9 dan RM10
Kasut RM29

Emak sponsor kain biru yang dah siap potong. Kain ela yang saya dah beli tu bolehlah simpan untuk tahun-tahun akan datang.

Tudung Adnin 4 helai lagi beli di Bangi Gateway. Dapatlah yang RM15 sehelai tapi kainnya agak nipis berbanding yang dibeli di Kelantan.

Ini pula perbelanjaan buku tulis, buku pengukuhan dan baju sukan untuk 2 beradik.





Buku pengukuhan biasanya saya tak beli awal-awal. Jika cikgu mahu guna barulah beli. Tapi untuk tahun 6 ni nampaknya kena beli semua sebab ada UPSR.

Saya tak kira berapa ribu yang telah dibelanjakan untuk 2 beradik ni. Beli pun yang penting je, ok lah tu. Niat untuk pendidikan anak-anak. Kalau asyik kira-kira, takut terkejut, terus stress..he..he..

Hampir sebulan sekolah ni, baru nak beli baju tambahan lagi untuk Adnin. Agak rushing untuk basuh baju tiap-tiap malam sebab ada 2 pasang je (1 KAFA, 1 SK). Kain yang dah siap potong untuk baju 2 helai tu belum siap dijahit. Jahit sekejap dah rasa tegang urat. Rasa macam nak beli siap je :D



[Sumber]
Antara langkah berjimat :
- pakai semula pakaian yang masih elok
- beli pakaian tanpa jenama
- beli secara borong
- beli semasa jualan gudang / clearance stock / jualan hujung tahun
- jahit sendiri


Persiapan sekolah 2016 - SK
Persiapan sekolah 2016 - KAFA

Sharing with ♥

Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi
------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA? 
email zalehamustapha.lc@gmail.com 
Telegram 011-2300 8261 

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya? 
Klik di sini >>> http://clothdnz.blogspot.my
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...