Wednesday, September 24, 2008

Penghujung Ramadhan, menjelang Syawal

Thn ni rasa tak terlebih happy nak beraya sbb rasa pengisian Ramadhan sgt krg – tentunya bab solat terawih. Di awl Ramadhan je dpt buat, tu pun tak berjemaah..isk..isk.. setlh rasa loya menjadi2 mk 8.30 dah zzzzz…solat Isya’ pun tgh2 mlm. Nak sambung terawih dah rasa ‘kenalin’ semacam..semangat tak cukup kuat..huhuhu..

Bacaan al-Qur’an Alhamdulillah ok sket dr terawih. Dah khatam pun kat ofis smlm..he..he..dpt pulut kuning & telur. Khatam pun secara berjemaah lah, setiap group bg 6 juzu’, so selebihnya InsyaAllah aku akn sambung sendiri.

Dek mkn pulut mlm td dlm tdo boleh terasa menyucuk2 kat tlg rusuk. Apalagi sang angin ler. Ubt homopati tu tak dpt nak mkn byk sbb tdo awl sgt. Ikutkan dah masuk btl ke-2. Mkn setiap sejam. Dek krn manis & kecit comel je ubt tu mau je rasanya nak mkn byk2 sekali..he..he..

Alhamdulillah setlh terpaksa tinggal posa 2hr krn muntah2 & letih sesangat, hr2 lps tu dpt sambung puasa. Tak puas sgt sbb menu2 rasa tak ngam je belako. Tingin sgt nak mkn mskn pure dr kelate. Tak saba nak blk hjg minggu ni.

Persiapan raya


Lebih sederhana dr last year kot. Bab2 dlm rumah mmg takde apa yg bertukar baru. Hakimi br dpt bj melayu sepasang. Tak tau bila nak beli seluar & t-shirt dia. Selipar raya dah ada kot. Blk kg hr tu abah dah beli selipar 3 psg rasanya. Dah pakai satu. Kena cr dlm stor yg selebihnya. Abah tak beli bj br pun sbb bj ‘gumbe’dia br beli last year. Aku pun tak beli jgk sbb bbrp bln lps dah beli kain 2psg, bj yg dah siap sepasang. Kira merangkap raya lah tu. Aku & Hakimi agk2 sedondon la jgk, pink nak ke purple. Abah nak kena pakai bj melayu ms kawin hr tu. Muat lg ke..ke dah sdkh kat sape..he…he..

Ole2 utk raya dlm RM150++ jgk. Aku beli tat nenas dgn opismate 3 blg, 1 umah che, 1 umah mertua,1 umah mek. Sdp tatnya. Buat dgn butter & jem nenas dia pun byk. Jiran dia yg buat. Nak tempah utk lps raya pun boleh. Ada tempah kuih makmur 100 bj dgn opismate jgk & offcourse kek buah kukus dgn k.leen 3 bj, utk 3 buah umah mak2 aku tu. Sekut2 lain & kerepek2 intai2 kat KB nantilah kot. Abe pun dah beli 2 plastik btg buruk. Dah bkk 1 mkn sambil2 lps berbuka & sahur..he..he..sdp gak lama tak mkn. Oh ya! Dah tempah kek keladi dgn Kak Chik jgk. Pantang org cerita bab mknn asyik naak je..he..he..

Duit raya br tukar RM1=RM200. Yg RM5&RM10 takde lak kat bank. Mlsnya nak g tkr lg.

Bonus kali ni nak guna semua utk raya je rasanya. Tataula kot abe paksa suh simpan sikit. Maklum la byk habih kat kete hr tu. Yg akn msk bln 12 tu kena simpan utk byr bil spital bila besalin nanti. Dulu takpela UIA cover kan ;) Ni nak besalin kat private kena la kumpul duit siap2. UKM dah tak cover..heh..he..Nak kena kumpul duit utk beli pam susu & yg berkaitan. Doa & azam nak exclusively breastfeeding nanti. Moga Allah permudahkan.

Kat opis dah lip lap2 dgn lampu raya. Mls lak nak amik gambo. Lps rayalah kot. Kata staf ni 1st time bhgn aku menghias sakan dgn lampu lip lap :) Dorang dah lama dah psg lagu raya. Tinggal aku je tak psg sbb nanti aku takde mood keje..ingat nak blk kg je.

Blk kg maybe sabtu pulak. Cdg Ahad, tp cik abe ubah pikiran lak. Pg sabtu tu dia still keje. Larat ke nak drive blk kg terus. Aku ngikut je. Maybe 2 org ank buah dia akn tumpang kalau tak dpt tiket bas. Umah tak kemas lg. Teramatla bersepah aku rasa. Mmg takde nafsu nak ngemas dgn keadaan aku mcm ni. Terpaksa la gagahkan jgk nanti esp. kat blk kosong yg dah menimbun dgn bj tu. Abe rajin bab basuh tp melipat tu wajib aku gak yg buat. Nanti ank buah dtg buat malu jer, takde tpt nak tdo..ngeh..ngeh..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...