Saturday, December 6, 2014

The Greatest Marriage promosi susu ibu

Teks : Zaleha Mustapha
Gambar : Carian Google & You Tube

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.

Rindunya ingin berceloteh di blog kesayangan ini. Didoakan ibu-ibu dan si comel tersayang sihat walafiat serta lancar perjalanan penyusuan hendaknya.

Kali ini, saya hendak kongsikan lagi mesej penyusuan dalam drama Korea seperti yang pernah saya kongsikan dalam filem Baby & Me. Drama yang dimaksudkan adalah The Greatest Marriage. Sebuah drama yang diadaptasi dari novel mengenai wanita yang memilih untuk menjadi ibu tunggal. Ada episod yang mengandungi "adult scene", jadi tidak elok dilihat bersama anak-anak.

Saya tertarik dengan episod Cha Ki Young (Park Si-yeon) menyusukan anaknya selepas bersalin dan episod dia mula bekerja tanpa mengambil cuti bersalin yang lama.






Mobile freezer
Ini mesej yang bagus, walaupun beliau bekerja sebagai wartawan yang sibuk tetapi masih memilih untuk menyusukan anaknya.

Apabila saya google, rupanya artis ini pernah menyusukan anak beliau. Saya juga kagum dengan penulis skrip dan pengarah yang dapat memasukkan scene ini yang mungkin dipandang remeh (tidak perlu ada) oleh sesetengah penulis skrip/pengarah lain.

[Image source]
The drama marks her return to the acting scene after giving birth to her first child a year ago. She revealed, “I gained 22 kilograms (48 pounds) after giving birth. While I did think about losing weight, I could not go on a diet while breastfeeding, so I ate like no tomorrow.”
“After I stopped breastfeeding, I had to bite the bullet and lose weight by working out and controlling my diet. I wished for a miracle, but there was no such way out,” she explained, expressing her great determination to get back in shape.
[source]

Penyusuan bukan lagi pilihan ibu-ibu di kampung atau surirumah sahaja, tetapi ibu bekerjaya pun telah ramai membuat pilihan yang terbaik ini, walau apa sahaja bidang / jawatan yang diceburi. Adalah tidak rasional untuk memperlekehkan penyusuan susu ibu sebagai pilihan orang kampung, tidak moden dan sebagainya. Artis antarabangsa pun ramai yang menyusukan anak (jika suka beridola kan artis lah..he..he...)

Sebenarnya semakin kita kembali alami iaitu cara orang-orang terdahulu, semakin kita kembali ke fitrah yang paling sesuai untuk kita dan generasi akan datang. Cume sesuai dengan peredaran masa, kita dibantu oleh teknologi moden yang memudahkan seperti penggunaan pam susu eletrik dan sebagainya.

Bagi Muslim pula, tidak perlu diragui lagi kerana ayat-ayat berkenaan penyusuan banyak termaktub dalam Al-Qur'an.

Salam kejayaan penyusuan susu ibu.

Sharing with ♥

 
Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi

 ------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA?
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>  Borang Konsultasi Susu Ibu

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya?
Klik di sini >>> ClothDNZ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...