Sunday, December 21, 2014

Persediaan kembali ke sekolah

Teks : Zaleha Mustapha
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.


Ibu-ibu yang mempunyai anak sekolah sudah siap membeli semua kelengkapan? Saya baru membeli-belah hari ini. Terus beli sahaja tanpa survey harga. Biasanya ada beza sedikit sahaja tetapi bagi yang ada anak ramai, perlu pilih yang berpatutan kerana beza sedikit pun sudah memberi kesan pada kewangan.

Alhamdulillah tahun ini nampaknya, anakanda putera (masuk darjah 5) masih boleh pakai saiz yang sama cuma kena beli yang baru juga kerana ada yang sudah lusuh dan rosak zip, maklumlah saya hanya beli sepasang sahaja dan membasuhnya setiap hari. Tahun ini rasa hendak sediakan 2 pasang :) Bila anak masuk tahap dua, sepasang pun sudah mencukupi kerana ada 2 hari yang perlu pakai baju sukan sekolah.

Ada juga ketikanya terlampau penat terutama bila suami bertugas luar kawasan, tertidur sebelum sempat jemur, terpaksalah letak bawah kipas dengan kelajuan maksimum, sempatlah kering ..he..he..

Persiapan tahun ini sama seperti tahun lepas, bersederhana. Tidak sempat membanding harga, tapi rasanya berpatutanlah dengan kualiti kainnya. Perbelanjaan hari ini di Uniform Gallery, Warta Bangi dengan diskaun 20% dan 10%:

Seluar tight (3) RM22.95
Stokin (3) RM13.20
Seluar panjang  (1) RM22
Kemeja pendek (1) RM19.60
Baju sekolah agama (1) RM25.20
Songkok lipat  (1) RM9
========================
JUMLAH : RM111.95


Apabila hujung tahun, boleh buka tabung RM20 RM5 untuk tambah mana yang perlu.
Kasut, beg sekolah, alatulis abah yang belikan.

Banyak lagi bayaran untuk Yuran KAFA dan buku sekolah kebangsaan. Alhamdulillah semua sudah ada peruntukan dan dilapangkan rezeki dari Allah hendaknya.

Tip menjemput rezeki salah satunya adalah melalui bersedekah. InsyaAllah dalam berbelanja untuk melengkapkan keperluan anak sekolah, kita masih sempat mengasingkan sedikit duit gaji atau duit nafkah pemberian suami untuk bersedekah.

Saya dan team Sanggar Suri masih mengalu-alukan sumbangan untuk dana Misi Kembali ke Sekolah - Sebuah Beg.

Berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul, ditambah lagi dengan ujian banjir ini, saya amat menyeru sahabat semua untuk membantu mengikut kemampuan masing-masing. Sejujurnya, dalam hati memang teringin untuk turun ke lapangan (yang memerlukan kekuatan fizikal, emosi dan minda), namun buat masa ini saya hanya mampu membantu dari jauh, mengumpulkan dana melalui online.

Didoakan ia dapat membantu mereka yang amat memerlukan. Amin.


Sharing with ♥

 
Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi

 ------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA?
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>  Borang Konsultasi Susu Ibu

 
Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya?
Klik di sini >>> ClothDNZ

 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...