Wednesday, April 16, 2008

Ntahla, typical Kelantanese parents kah? Maybe IV leh komen. Aku rasa byk keputusan hidup aku dipengaruhi oleh kasih syg yg berciri possessive kot…Masuk bab psikologi sket. Aku takleh bljr kat oversea, takleh kawin dgn org lua, tak digalakkan keje jauh2…hmmm…aku rasa nak pecahkah tradisi tu kat ank2 aku. As long as dia menunaikan tanggungjawab sbg ank, let him/her go anywhere. Yg penting ilmu agama cukup & personality dia kuat.

Apapun I love my che & ayah very2 much sbb tu aku follow je lah permintaan dorang tu walaupun aku ada reason aku sendiri. Mungkin aku perlu korban kan ‘something’ utk diri aku sbg tanda kasih syg aku pd mereka. Cth bab kije kat kg. Sedih gak bila tgk cth nenek atuk aku duk sekelamin je. Ank2 kesayangan keji besakat KL ni. Time dorang sakit tu yg kesian sgt. Atleast dia ad 2 org lg anak kat kelate. Yg plg dkt che aku. Tp aku tak phm gak parents yg lebih syg kat ank lelaki. Typical kelantanese parent lg ke? Hohoho..cam drama swasta la pulak. Yg pasti byk yg aku bljr dr family ni. Aku ni pemerhati orgnya then kita compare dgn ilmu yg kita pelajari, ilmu agama, ilmu psikologi. Hopefully kita mengubah apa yg tak baik tu. Jgn ulang yg sama pd generasi slps kita. Tp aku rasa da gak dllm tak sdr aku buat benda sama sbb kita dah terbiasa dididik mcm tu. Hubby lah cerminan kita. Dia boleh jd penasihat pd kita sbb dia dididik dgn cara yg berbeza. Yg baik kita contohi kan.

Hopefully ia jd peringatan buat aku & iktibar buat rakan2 bukan nak kata yg tak elok pd keluarga sendiri. Cuma aku takleh nak ckp semuanya pd che sbb aku rasa masih ada mind set “mcm nak mengaja org tua”. So ikut Dr Fadzilah,kalau mak ayah takleh paham kita, kitalah yg perlu cuba paham dorang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...