Tuesday, October 21, 2014

Sedih susu sedikit?

Teks : Zaleha Mustapha
Video : You Tube

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.

Rasa sedih susu sedikit, tidak banyak seperti ibu lain sering bermain di fikiran ibu-ibu. Sudah banyak tip dan teknik secara teknikal/fizikal yang dikongsikan dalam buku-buku, kelas, komuniti dan internet. Mari kita lihat tip secara spiritual untuk menghilangkan kesedihan itu melalui video ini.



Doalah agar Allah menenangkan hati kita. Bila ibu tenang, insyaAllah susu akan "pulih" seperti biasa. Jika kuantiti masih sama pun, kita akan redha dan insyaAllah akan cukup. Aturan Allah sangat adil dan indah.

Saya teringat kisah Adnin yang mengalami growth-spurt di mana dia minum susu sekali ganda lebih banyak dari biasa. Setiap hari saya perlu bergegas ke taska untuk menghantar susu. Dalam jiwa dan minda memang kacau bilau pada peringkat awal. Tetapi saya perlu tenangkan diri kerana semakin stress, semakin sedikit susu yang keluar. Doa memang tidak putus. Usaha power pumping dan segala milk booster. Yakin tempoh ini sekejap sahaja dan doa Allah beri kekuatan untuk terus mengepam serta berulang alik ke taska.

Ditakdirkan, ia hanya mengambil masa beberapa hari dan ada harinya terlebih bekalan pula. Dia banyak makan dan tidur agak lama.

Alhamdulillah, banyak hikmah dari kejadian tersebut. Kita hanya perlu mencari ubat kesedihan itu :)


Sharing with ♥ 

Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi

 ------------------------------------
 Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA?
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>  Borang Konsultasi Susu Ibu

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya?
Klik di sini >>> ClothDNZ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...