Sunday, August 24, 2014

Pengalaman menyusu

Teks : Zaleha Mustapha
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamu'alaikum & Salam kebahagiaan,
Allahumma salli 'ala sayyidina Muhammad.

Salam ceria buat ibu-ibu menyusu :)

Dr Harlina Halizah Siraj bersama Puan Sharifah Sofia Syed Hussein dan Puan Nurul Aida Ismail
Hari ini saya kongsikan sedikit slot perkongsian pengalaman bersama ibu-ibu menyusu semasa Sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia Sabtu (16.8.14) yang lepas.

Perkongsian dari Puan Aida dari CLAPAM (Persatuan Klef Bibir dan Lelangit Malaysia) yang memiliki bayi klef/sumbing/rekah bibir/lelangit, apa yang sangat penting bagi ibu yang ingin menyusukan anak adalah sabar, doa dan komunikasi.

Beliau berulang kali menyatakan beliau selalu "bercakap-cakap" dengan bayi agar terus menyusu, baby has to teach herself. Walau susah, terus praktis lagi dan lagi ... Beliau percaya ini adalah tempoh ibu dan bayi sama-sama belajar, jadi beri masa untuk diri sendiri dan bayi berlatih untuk menyusu dengan sempurna. Beliau menyatakan, menyusukan anak adalah antara pengorbanan terbesar bagi seorang ibu.

Oleh kerana sistem pembesar suara kurang jelas, saya tidak dapat mendengar keseluruhan perkongsian penting yang dimaklumkan oleh Puan Aida. Walaubagaimanapun, insyaAllah saya akan menulis entri berkenaan Panduan menyusu untuk bayi klef berdasarkan pamplet yang diambil dari booth tempohari.

 
Puan Sharifah Sofia pula berkongsi semangat bahawa beliau memang ingin menyusukan anak sejak dari awal, I MUST BREASTFEED! not try but MUST. Begitulah bersemangatnya beliau.

Perjalanan penyusuannya tidak semudah yang disangka. Beliau menghadapi cabaran nipple crack sehingga berdarah-darah dan bayi yang suka menggigit. Tetapi beliau tidak berputus asa dalam meneruskan 'perjuangan' menyusukan zuriat tercinta. Walaupun kurang mendapat sokongan suami, (kerana kasihan melihat beliau yang kesakitan, suami mencadangkan untuk menggantikan dengan susu formula) tetapi beliau mendapat sokongan penuh dari ibunya.

Ibulah yang memberi kata-kata semangat, "takpe, tahan sakit sikit je, terus susukan". Dengan sokongan tak berbelah bagi dari ibu dan kemahuan diri yang tinggi itulah beliau berjaya menyusukan anaknya.

Berkenaan menyusukan di tempat awam pula, beliau menyatakan, di Malaysia sudah ada bilik-bilik menyusu yang memudahkan ibu menyusukan bayi. Jika di tempat terbuka, beliau mengakui agak segan untuk menyusukan namun dengan kemudahan pakaian dan aksesori menyusu seperti baju menyusu khas serta nursing cover, ia sangat membantu dalam memberi keselesaan semasa menyusukan bayi. Faktor suasana, tempat dan kumpulan yang menyokong penyusuan susu ibu juga membantu ibu-ibu menyusukan dengan selesa seperti aktiviti-aktiviti yang mesra penyusuan susu ibu.

Puan Sharifah Sofia
“Kalau ikutkan, saya memang rindu sangat nak berlakon kembali. Tapi buat masa sekarang, saya tidak boleh meletakkan komitmen penuh terhadap lakonan kerana masih menyusukan anak. Saya tidak akan paksa dia berhenti daripada menyusu badan. Jika dia sudah tidak menyusu nanti, barulah saya rasa agak mudah untuk menerima tawaran berlakon". [Sumber]

Dr Harlina sebagai moderator pula mengulas bahawa semuanya bermula dengan niat ibu.  Bila ibu ada rasa "tak nak", secara automatik susu ibu boleh berkurang. Beliau memberitahu cycle lengkap bagi seorang ibu adalah Mengandung --> Melahirkan --> Menyusukan.

Setakat ini sahaja, jika ada yang dapat saya ingat lagi, insyaAllah saya akan tambah pada masa akan datang.

Ada satu lagi entri khas dari Sambutan Minggu Penyusuan Susu Ibu Sedunia di Bangi ini iaitu pengisian Forum interaktif bersama Ustazah Maznah Daud, IKRAM dan Dr Baraktun Nisak, Dietatik PUPM.

Teruskan bersama blog ini ya ;)

 
Sharing with ♥

Zaleha Mustapha
Kaunselor Laktasi
------------------------------------
Inginkan konsultasi penyusuan susu ibu PERCUMA? 
Maklumkan persoalan ibu di sini >>>  Borang Konsultasi Susu Ibu

Mahukah ibu-ibu memiliki baju menyusu Muslimah yang membantu ibu-ibu menyusu dengan mudah, anggun bergaya? Klik di sini >>> ClothDNZ

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...